تأثیر نمک دریاچه ارومیه بر بیماری‌های پوستی و مقایسه آن بانمک حمام

نمک یکی از محبوب‌ترین، پراستفاده‌ترین و البته اساسی‌ترین مواد معدنی است که در دنیا به فروش می‌رسد. بدون استفاده از نمک شما قادر به‌صرف بسیاری از خوراکی‌ها نیستید. از یک‌سوی دیگر نمک‌ها اشکال گوناگونی دارند، تمامی مصارف خوراکی نبوده، هر نمکی سالم نیست و از سوی دیگر، رایج‌ترین مواد مورداستفاده از ایجاد فرمول‌های پزشکی و برای درمان بیماری‌ها نیز نمک‌ها هستند.

نمک‌های سفره، مدل‌های صورتی و رنگی، نمک دریایی، کوشر و سلتی از جمله اصلی‌ترین‌ها در دنیای بزرگ این ماده هستند. نمک‌ها از نظر بافت، ساختار مولکولی، میزان سدیم و مواد معدنی با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. در تعریف ساده نمک یک بلور معدنی بوده که از ترکیب دو عنصر کلر و سدیم به وجود آمده است.

این موارد از جمله اصلی‌ترین نیازهای بدن هر انسانی خواهند بود. زیرا شما برای دریافت پیام‌های عصبی و کنترل سیستم بدنتان به این عناصر نیاز پیدا خواهید کرد.

نمک دریایی چیست؟

یکی از گونه‌های نمک به شکل دریایی است. محبوبیت زیادی هم دارد.

نمک‌های دریایی چگونه به وجود می‌آیند؟ سؤال خوبی است. به‌خودی‌خود آب دریا و رودهای بزرگ شور است. تبخیر آب سبب می‌شود که این نمک به وجود آمده و نمک دریا هر چه تیره‌تر باشد میزان ناخالصی و مواد معدنی آن نیز در رقم بالاتری قرار دارد. از یکروی دیگر ممکن است در نمک‌های دریایی فلزات سنگین و سرب نیز وجود داشته باشد. نمک سلتی نیز یک مدل دیگر از مدل‌های دریایی است که نخست در کشور فرانسه مورداستفاده قرار می‌گرفت. این نمک رنگی خاکستری دارد و وجود مقداری آب درون آن سبب رطوبت همیشگی‌اش می‌گردد.

تأثیر نمک روی سلامت پوست یکی از مهم‌ترین مواردی است که پزشکان به آن توجه زیادی می‌کنند و همواره راهکارهای کلاسیکی نیز به جهت بهبود و درمان امراض پوستی با استفاده از نمک ابداع شده است.

نمک دریاچه ارومیه چیست؟

دریاچه ارومیه نیز یکی از بزرگ‌ترین منابع آب‌شور در آسیاست. آب این دریاچه شور و حاوی مقادیر زیادی نمک است. از نمک موجود در این آب به‌عنوان نمک شفا نیز یاد می‌شود. اما چرا؟ در واقع نمک‌های دریایی حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی هستند. به‌طورکلی بهترین نوع نمک همان مدل سلتی است که در هیمالیا یافت می‌شود.

sea salt - نمک دریاچه ارومیه

سم‌زدایی پوست یکی از امتیازاتی است که شما می‌توانید از نمک دریا به دست آورید. برای دستیابی به خاصیت سم‌زدایی لازم است که مقداری از نمک دریا را با آب مخلوط کرده و به شکل ماسک لایه ضخیمی از آن را روی پوست خود بمالید، کمی ماساژ دهید و در نهایت پوست خود را بشویید. همین‌طور عده زیادی با مشکلات پوستی نظیر آکنه روبرو هستند.

نمک دریاچه ارومیه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، گوگرد، کلسیم و منیزیم می‌باشد. پتاسیم سبب بهبود وضعیت سلول‌های روی پست و جداشدن سلول‌های مرده می‌شود. گوگل هم به دلیل این که اکسیژن زیادی حمل می‌کند. باعث می‌شود بخش‌های بسته شده و گرفته پوست شما باز شده و در نتیجه مواد سمی نیز از بین می‌رود.

تأثیرات مستقیم نمک دریا روی پوست و مو

از یکروی دیگر اگر نیاز به لایه‌برداری پوست خود دارید، بسیار از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنید و یا این که در شهری آلوده زندگی می‌کنید می‌توانید از خاصیت پتاسیم و لایه‌برداری نمک دریا برای این کار بهره بگیرید. یک قاشق نمک دریا، یک قاشق روغن زیتون را با یکدیگر ترکیب کنید و روی پوست خود قرار دهید. در این صورت سلول‌های مرده کاملاً ازروی پوست شما پاک می‌شوند.

نمک حمام یا اپسوم چیست؟

یکی از بهترین یافته‌های بشر در طبیعت نمک اپسوم است، این نمک که به نمک حمام نیز معروف است. برای خوردن مناسب نیست. اما به‌صورت موضعی به جهت درمان بسیاری از امراض مورداستفاده قرار می‌گیرد. در واقع نمک اپسوم همان منیزیم سولفات بوده که می‌تواند برای تسکین دردهای شدید عضلانی و… مورداستفاده قرار بگیرد.

مقایسه نمک حمام و نمک دریاچه ارومیه

به‌طورکلی هر دوی این نمک‌ها در مسئله درمان بسیار مورداستفاده قرار گرفته و هرکدام به‌اندازه خودشان تأثیرات زیادی روی سلامت پوست، مو و بهبود عملکرد بخش‌های مختلف بدن دارند. اما به‌مراتب خواص نمک حمام بیشتر بوده و به دلیل نحوه تهیه و همین‌طور مزایای پزشکی، سلامتی و زیبایی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. نمک اپسوم سبب کاهش حداکثری استرس در افرادی می‌شود که مدام با تنش‌های روحی روبرو هستند.

استرس سبب ازدست‌رفتن منیزیم در بدن می‌شود. این نمک را در آب گرم حل کرده و پای خود را در داخل آن قرار دهید. سبب می‌شود که شدت فشار وارده روی بدن شما کم تر شود. از طرفی اگر درگیر مشکلات عضلانی، گرفتگی عصبی و همین‌طور دردهای مزمن در بخش‌های مختلف ستون فقرات هستید. بازهم نمک اپسوم به‌مراتب عملکرد بهتری نسبت به نمک دریاچه دارد. متأسفانه نمک دریاچه ارومیه به دلیل نحوه برداشت از سطح دریاچه حاوی مقادیر زیادی ناخالصی از جمله شن و ماسه می‌باشد.

epsom salt - نمک دریاچه ارومیه

گاهاً لجن نیز درون این نمک‌ها مشاهده شده است که صرفاً هم هزینه خرید بیشتری برای شما در برخواهد داشت. هم خاصیت‌های درمانی خود را از دست می‌دهد. در خصوص سرطان‌زا بودن این نمک نیز نظریه‌ها و فرضیه‌های زیادی تاکنون در دنیای علوم پزشکی مطرح شده است. اما خبری از اثبات نیست. به‌طورکلی شرط عقل احتیاط است. پس بهترین کار استفاده از جایگزین می‌باشد.

خاصیت‌های درمانی نمک حمام

موارد دیگری چون کاهش کبودی بدن و التهاب پوست نیز از جمله دلایلی است که ما به شما این ماده را پیشنهاد می‌کنیم. برای افرادی که دچار ورم در بخش‌های مختلف پوست شده‌اند بهتر است که دو استکان نمک را در آب و یا وان با دمای متعادل و ولم حل کرده و سپس به مدت 20 دقیقه درون آن بنشینند. این خاصیت به‌مرور سبب کاهش التهاب و کبودی‌های ناشی از کوفتگی بدن می‌شود.

نمک اپسوم - نمک دریاچه ارومیه

به جهت حجیم کردن مو ها، جلا دادن به رنگ و ساختار مو و همین‌طور ازبین‌بردن جوش‌های سرسیاه روی پوست شما نیز امکان استفاده از نمک اپسوم وجود دارد.

جمع‌بندی

منیزیم سولفات ماده اصلی تشکیل‌دهنده نمک اپسوم یا حمام بوده و به‌طورکلی به‌جز در مواردی که شدت بلوک قلبی و نارسایی کبد بالاست منع استفاده ندارد. درصورتی‌که نمک دریاچه ارومیه در بسیاری از موارد و عارضه‌های خاص پوستی به دلیل ناخالصی نمی‌تواند نتیجه‌ای مشابه داشته باشد.

از یک‌سوی دیگر میزان پاک‌سازی نمک اپسوم در مقابل با انواع دیگر ضدعفونی‌کننده‌ها به‌مراتب قوی‌تر بوده و برای این کار کافی است که مقداری از این نمک را با کمی کرم مخلوط کرده و در نهایت روی صورت خود ماساژ دهید. برای کسانی که درگیر جوش‌های زیرپوستی و سرسیاه بخصوص در ناحیه بینی هستند. عملکرد درمانی نمک اپسوم می‌تواند همان چیزی باشد که مدت‌ها به دنبالش بودند و از شیوه‌های دیگر نتیجه نگرفته‌اند.