شرکت دانش بنیان شیمی کانه را بیشتر بشناسیم!

شرکت شیمی کانه ایرانیان در سال 1396 به صورت سهامی خاص تاسیس و در حال حاضر آزمایشگاه مرکزی شرکت در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان و کارخانه تولید در شهرک صنعتی شماره 1 بستان ­آباد واقع در 45 کیلومتری آزاد راه تبریز-زنجان مستقر است. این شرکت در زمینه تولید محصولات شیمیایی اسیدبوریک و مشتقات آن با بالاترین کیفیت فعال است و تحت مدیرعاملی آقای مهندس امین اکرمی به فعالیت خود ادامه می­ دهد.

photo 2020 11 14 20 06 41 Small - توليدكننده مواد شيميايي
zanjan97 8 - توليدكننده مواد شيميايي

توليدكننده مواد شيميايي

محصولات تولیدی این شرکت شامل اسیدبوریک، پربورات سدیم چهارآبه و تک آبه، منیزیم سولفات هفت آبه است که توان بهترین شدن را به دلیل پیچیدگی خاص در روش فرآوری از خاکه معادن فعال سطح کشور جهت تولید محصولات با خلوص و کیفیت بالا دارا است. از این رو مدارک لازم جهت داوری محصولات به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال گردیده است. همچنین در سال 1399 هر سه محصول تولیدی این شرکت در سامانه ارزیابی فناوری ایران (سافا) حائز سطح آمادگی فناوری (TRL) 9 گردیده­ اند.

اسید بوریک

بوریک اسید با فرمول مولکولیH3BO3  که گاهاً به‌صورت B(OH)3 نیز نوشته می­شود یک اسید معدنی ضعیف محلول در آب است. بوریک اسید یا همان هیدروژن بورات، بوراسیک اسید و یا ارتوبوریک اسید یک اسید لوئیس بور تک ظرفیتی است. با این حال، در برخی از واکنش ­های شیمیایی به عنوان یک اسید برونشتد سه ظرفیتی نیز عمل می­کند. بوریک اسید از لحاظ شکل ظاهری دارای دو نوع کریستالی بی رنگ یا پودر سفیدرنگ است. این ماده معدنی دارای نقطه ذوب 171 درجه سانتی­گراد و نقطه جوش 300 درجه سانتی ­گراد و فشار بخار کم غیرفرار است. منبع اصلی بوریک اسید، کانی­ ها و معادن حاوی بور است. بوریک اسید یک اسید ملایم با درجه سمیت کم است که به عنوان پیش ماده برای تولید مواد دیگر استفاده می­شود. شرکت شیمی کانه ایرانیان به عنوان اولین تولید کننده رسمی بوریک اسید در ایران، این محصول را در دو گرید صنعتی و آنالیتکال با درصد خلوص ­های مختلف جهت کاربردهای گوناگون تولید و عرضه کرده است.

photo 2020 11 14 20 06 37 Small - توليدكننده مواد شيميايي

بوریک اسید در صنایع مختلف کاربرد دارد:

  • انرژی اتمی (خنثی کننده­ ی نوترون های آزاد در راکتورهای هسته ­ای)
  • صنعت پزشکی (محلول­ های ضدعفونی کننده و استریل چشمی و همچنین به عنوان داروی ضدعفونی کننده برای سوختگی یا برش ­های سطحی)
  • صنعت شیشه­ سازی (شیشه­ های ضد آتش)
  • به عنوان روان کننده­
  • صنعت آبکاری (ثابت نگه داشتنpH )
  • صنعت کشاورزی (ترکیب کودهای شیمیایی)
  • تولید آفت­ کش ­ها
  • صنعت جواهرسازی
  • صنعت کاشی، سرامیک و لعاب سازی
WhatsApp Image 2020 11 07 at 00.47.39 - توليدكننده مواد شيميايي

پربورات سدیم

این ماده با فرمول nH2O.NaBO3 پودر سفیدرنگ، بی‌بو و محلول در آب است که به هیدروژن پراکسید و بور هیدرولیز می‌شود. پربورات سدیم تک آبه و چهار آبه بیشترین کاربرد تجاری را دارند. پربورات سدیم ماده در دسترس ارزان قیمت است که بصورت تجاری با خلوص 96-98 درصد در مقیاس ­های بالا تولید می­شود. این ماده عمر کاربری بالایی داشته و غیرسمی است.

استفاده کنندگان سدیم پربورات­ ها بر این باورند که این ماده یک عامل اکسیدکننده نسبتاً ایمن و ملایم نسبت به سایر اکسیدکننده ­ها است. اکسیدکننده ماده­ای است که اکسیژن موجود در ترکیب خود را در اختیار سایر ترکیبات قرار می­دهد. اکسیدکننده منجر به تخریب میکرو ارگانیزم ­های بیماری زا می­شود. به عنوان مثال، سدیم پربورات به برخی پاک کننده­ ها اضافه می­شود تا ظرفیت پاک کنندگی آن را بهبود ببخشد. این نوع پاک کننده ­ها در حذف لکه ­ها، سفیدکنندگی و حفظ رنگ منسوجات موثر است. همچنین این ماده در تعداد زیادی از محصولات تمیز کننده از جمله مواد شوینده ظرف­شویی و لباس­شویی، پودرهای سفید کننده، نرم کننده ­­های لباس، مواد شوینده دست­شویی، تمیز کننده ­­های چندمنظوره، خوش­بوکننده ­­های هوا و لکه­ برها استفاده می­شود. آمریکا، کانادا و ترکیه بزرگترین تولیدکنندگان بوراکس به عنوان ماده اولیه جهت تولید پربورات سدیم هستند. در این بین کشور چین نیز در سال ­های اخیر با توجه به داشتن تجهیزات فرآوری در زمینه تولید پربورات سدیم جزء کشورهای تولید کننده و صادر کننده بوده است. در ایران نیز ذخایر بور در معدن فعال بور ایران جهت تولید مشتقات بور نظیر پربورات سدیم وجود دارد. با توجه به وارداتی بودن این محصول، با تولید این محصول از خاکه کم عیار معادن موجود در داخل کشور از خروج ارز جلوگیری و موجب اشتغال­ زایی و فعال شدن معادن حاوی بور نیز خواهد گردید.

سولفات منیزیم هفت آبه

با فرمول مولکولی MgSO4.7H2O در گرید بهداشتی یا همان نمک حمام که با عنوان تجاری نمک اپسوم نیز معروف است، مزایای بسیاری برای سلامتی و زیبایی دارد. این نمک در اغلب موارد تسکین دهنده درد در قسمت­ های مختلف بدن است. نمک اپسوم ترکیبی از دو ماده منیزیم و سولفات است. این نمک از ۱۵۰۰ سال قبل برای حل مشکلات سلامتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. نمک اپسوم تولید شده در شرکت شیمی کانه ایرانیان با بلورهای بسیار خالص و زیبا در بسته­ بندی ­های نیم کیلویی همراه با روغن­ های گیاهی معطر و دارای خواص مسکن درد و اسانس میوه ­های مختلف به مصرف کنندگان عرضه می­شود.

منیزیم سولفات دارای کاربردهای مختلف است:

  • در صنعت کشاورزی (کود تامین کننده منیزیم و سولفور خاک)
  • در صنعت دارویی (کاهش استرس، درد و التهاب، تسکین یبوست، بهبود عملکرد اعصاب و ماهیچه­ ها)
  • کاربرد نمک اپسوم در صنایع آرایشی و بهداشتی