7 ماده معدنی مهم جهت سلامت پوست و مو

همواره محققان در دوره‌های زمانی مختلف بر این عقیده بودند که مواد معدنی نقش مهمی در سلامت پوست و موی انسان خواهند داشت. ازاین‌رو یک سری از این عناصر از مابقی جدا می‌شوند و در دسته‌بندی قرار می‌گیرند که به طور اختصاصی به جهت رشد حداکثری مو، خوش حالت بودن و همین‌طور بهبود شرایط پوست می‌شوند. در ادامه قصد بررسی و معرفی مواد معدنی مهمی را داریم که حتماً باید در گستره عناصر مورداستفاده در طول روز توسط هر فرد وجود داشته باشند.

به‌طورکلی پروتئین، ویتامین، آهن، روی و مس تماماً تأثیرات مهم و اساسی روی سلامت پوست و موی شما خواهند داشت. بخصوص برای افرادی که با عارضه‌های پوستی مواجه می‌شوند و یا این که محل زندگی‌شان چنین مسائلی را پیش می‌آورد، ایجاب می‌کند که در کنترل مواد معدنی موجود در بدنشان حساس باشند تا در درازمدت و سنین بالاتر با مشکل مواجه نشوند.

منیزیم سولفات

یکی از مواد معدنی که ما ترجیح دادیم به شما معرفی کنیم و در صدر لیست ما قرار می‌گیرد، سولفات منیزیم خواهد بود که ترکیب کاملاً طبیعی و مینرال بوده و بر روی تقویت ماهیچه‌ها و همین‌طور کنترل اعصاب تأثیر زیادی دارد. البته از این ماده در دوران بارداری برای افرادی که دارای فشارخون بالا هستند نیز استفاده می‌شود. به‌طورکلی این ماده معدنی عوارض بسیار کمی نیز دارد و اگر در طول دوره‌های زمانی خاص برای افراد در رنج سنی مختلف استفاده شود؛ می‌تواند تأثیرات مثبت و به‌خصوصی روی سلامتی داشته باشد.

پوست و مو - سلامت پوست و مو

تاثیر نمک اپسوم بر پوست و مو

اپسوم سالت یا همان نمک اپسوم که به نام نمک حمام نیز در ایران شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین موادی است که در ترکیبات آن از منیزیم سولفات استفاده شده است. اما چرا در این لیست قرار گرفته است. خوب این مربوط به همان خاصیت حفاظت از پوست، مو و زیبایی خواهد بود. این ماده خوراکی بوده و البته صرفاً مصرف آن به همین حالت محدود نیست. نمک‌های اپسوم از کریستال‌های بی‌رنگ و کوچک چیزی شبیه به نمک‌های معمولی ساخته شده است و ترکیب آن شامل منیزیم، اکسیژن و گوگرد می‌باشد.

پاک‌سازی بخش‌های مرده و سلول‌های ازکارافتاده از جمله اصلی‌ترین خاصیت‌های این ماده است. افراد زیادی نیز از این نمک برای ساخت ماسک، استفاده به‌عنوان پاک‌کننده طبیعی و حتی ازبین‌بردن جوش سرسیاه که واقعاً سرسخت است استفاده می‌کنند.

مس ماده‌ای مؤثر در تقویت رشد مو

در ترکیباتی که قرار است نام ببریم، ماده‌ای معدنی تحت عنوان مس در رده دوم قرار می‌گیرد که سبب استحکام حداکثری مو، حفظ رنگ حتی در شرایطی که از مواد شیمایی استفاده می‌کنید و صدالبته عدم ریزش موی سر می‌شود. این ماده غذایی در انواع خوراکی‌های دریایی، بادام، آووکادو، جو، عدس، نخود، کلم بروکلی، موز، پرتقال، گردو، ترب و کشمش یافت می‌شود. برای کسانی که ترجیح می‌دهند از گوشت استفاده‌کننده، مقادیر زیادی در دل، جگر و قلوه از مس وجود دارد که می‌توانند به جهت تقویت سیستم حفظ سلامتی مو و پوست از آن بهره‌مند شوند.

ید و تأثیر آن روی پوست و مو

یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی ید می‌باشد. به جهت عملکرد صحیح غده تیروئید نیاز است که بدن شما حاوی مقادیر مناسبی از ید بوده. ید همچنین تأثیر بسزایی روی سلامت پوست و مو، ناخن و همین‌طور تراکم مو دارد. درصورتی‌که پوست خشنی دارید و یا این که چین‌وچروک پوست صورت و دستتان زیاد است. قطعاً باید از ید استفاده کنید. برای کسانی که موهای خود را مدام در مقابل حرارت قرار می‌دهند. استفاده از ید یک امر ضروری است. پرتقال، نارنگی، نارنج، سویا، ماهی، اسفناج و تخم کنجد و صدالبته نمک دریایی از جمله اصلی‌ترین موارد دارای ید هستند.

و تأثیر آن روی پوست و مو - سلامت پوست و مو

تأثیر سلنیم روی سلامت پوست و مو

سلنیم از جمله اصلی‌ترین مواد معدنی است که سبب می‌شود جوانی و طراوت پوست و موی شما حفظ شده و در واقع عمر سلول‌های بدن را تقویت می‌کند. به‌هرحال بسیاری از ما ممکن است به دلیل استفاده از مواد شیمایی، رنگ و … دچار شوره شویم. درصورتی‌که با استفاده از شامپوهای مختلف و گران‌قیمت مشکل شما رفع نشده است. سلنیم روند رفع شوره را سرعت بخشیده و از طرفی روند پیری نیز با استفاده از این ماده به‌شدت کندتر می‌شود. در واقع بسیاری از دانشمندان معتقدند که یکی از عوامل اصلی جلوگیری از سرطان پوست، سلنیم است.

گوگرد مهم و حیاتی برای رشد مو و سلامت پوست

برای افرادی که به‌تازگی عمل کاشت مو را انجام داده‌اند. استفاده از گوگرد می‌تواند بسیار تأثیرگذار بوده. البته مقادیر مورداستفاده باید کنترل شده و تحت‌نظر پزشک باشد. گوگرد یک ماده معدنی کلیدی، اساسی و مهم برای تقویت پوست، مو و ناخن بوده و در درمان پسوریازیس، درماتیت نیز بسیار اثرگذار است. درصورتی‌که مطابق نظر پزشک پوست و زیبایی کلاژن در بدن شما کاهش‌یافته است. می‌توانید از مقادیر گوگرد بنا به نیاز و درصد کمبود استفاده کنید. گوگرد در لوبیای خشک، تخم‌مرغ، عدس، گوشت مرغ و گاو و کرفس یافت می‌شود.

 

مو - سلامت پوست و مو

فسفر یکی دیگر از مواردی است که به جهت ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده، بیمار و ضعیف بسیار کاربردی است. کمبود فسفر سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی، شکنندگی ناخن‌ها و همین‌طور وز شدن مو ها می‌شود. فسفر در سبوس، ماهی، مرغ، غلات، تخم‌مرغ و لبنیات به مقدار زیادی یافت می‌شود و اصولاً دریافت آن از مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید امکان‌پذیر است.

معمولاً کم پیش می‌آید کسی با مشکل کمبود فسفر روبرو باشد. اما به‌هرحال اگر درگیر مشکلات پوست و مو هستید. بهتر است میزان و تراکم آن در بدن خود را مورد سنجش قرار دهید.

منگنز

منگنز نیز سبب شادابی پوست و موی شما می‌شود. البته بیشترین و اصلی‌ترین تأثیر آن روی موها می‌باشد.

درصورتی‌که موهای شما خیلی زود سفید شده و یا این که به دلیل استفاده از سشوار و اتو، خیلی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. قطعاً استفاده از منگنز می‌تواند یک گزینه مناسب و کاربردی باشد. منگنز نیز در خشکبار خام، پرتقال، گریپ‌فروت، اسفناج، زردآلو و زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود. بهتر است که با یک چکاپ میزان و کمبود تمامی این موارد را در بدن خود چک کنید. متأسفانه اگر سنتان کمی بالاتر برود، تزریق دوباره این مواد به بدن و جذب آن توسط روده کار سختی بوده و به‌طورکلی به نتیجه‌ای که می‌خواهید نمی‌رسید.