تنظیم و کنترل PH آب استخر یکی از اساسی‌ترین مواردی است که باید به‌صورت مداوم به آن توجه شود. این مسئله واضح است که تنظیم و کنترل PH آب استخر بـر عملیـات گنـدزدایی، میزان شفافیت آب، طول عمر تجهیزات و حتی در ایجاد حس رضایت در شناگران تأثیر به سزایی خواهد داشت.

از دلایل اهمیت و الزام کنترل و تنظیم PH آب استخر می‌توان به کاهش قدرت کشندگی، شکل گرفتن رسوب بر روی تجهیزات، تیره شدن رنگ آب، کم‌شدن طول عمر فیلتر، سوزانده شدن چشم شناگران، خراب‌شدن گچ و ملات دیواره‌های استخر و خورده شدن تجهیزات توسط آب و احتمال رشد جلبک اشاره کرد که هریک در ادامه به‌تفصیل توضیح داده‌شده‌اند. در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل به ارائه اطلاعاتی دررابطه‌با چگونگی تنظیم PH آب استخر، مواد مؤثر در کنترل و تنظیم آن و همچنین فواید این کار بپردازیم. برای آشنایی هر چه بیشتر با پروسه تنظیم و کنترل PH آب استخر تا انتهای این مقاله با ما باشید.

PH آب چیست؟

قبل از آن‌که به تشریح هرگونه مطلب در این مقوله بپردازیم بهتر است ابتدا با مفهوم PH آب آشنا شوید. آب یک ماده خنثی است که از ترکیب دو یون +H به‌عنوان عامل اسیدی و یون –OH به‌عنوان عامل بازی یا قلیایی به وجود آمده است. خنثی بودن آب به این معناست که آب دارای خاصیت اسیدی یا بازی نمی‌باشد و تعداد دو یون ذکر شده در آن برابر است. زمانی که اندازه این دو یون دچار نوسان و تغییر شده و از حالت خنثی خارج شوند آب دارای خاصیت اسیدی یا قلیایی خواهد شد. کنترل مقدار یون +H می‌تواند نشان‌دهنده اسیدی یا بازی بودن آب شود. میزان PH بین 0 تا 6  نشان‌دهنده اسیدی بود و بین 8 تا 14 نشان‌دهنده قلیایی بودن است و همچنین PH با مقدار 7 خنثی بودن آب را نشان می‌دهد.

2 - کنترل PH آب استخر با چه موادی انجام می شود؟

فواید تنظیم PH آب استخر

تنظیم PH آب استخر دارای فواید بسیاری است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره‌شده است:

افزایش میزان آسایش و رضایت شناگران

تنظیم نبودن میزان PH آب استخر سبب سوزش چشم و پوست شناگران می‌شود. جالب است بدانید که pH  اشک چشم انسان چیزی حدود 7.4 است؛ بنابراین، امری بدیهی است که بالاتر و یا پایین‌تر بودن میزان pH آب استخر نسبت به این عدد سبب سوزش چشم شناگر شود.

افزایش توان ضدعفونی‌کنندگی کلر

توان ضدعفونی‌کنندگی و اثربخشی کلر، کاملاً به میزان pH آب استخر و تغییرات آن وابسته می‌باشد. با یک مثال کاملاً به این موضوع پی خواهید برد. در pH عدد 8، کلر تنها دارای 20 درصد خاصیت ضدعفونی‌کنندگی است. اما در pH عدد 7.4، این مقدار به 60 درصد می‌رسد. به‌راحتی می‌توان میزان اثربخشی تنظیم PH را در عملکرد و توان ضدعفونی‌کنندگی کلر حس کرد.

 کاهش میزان جلبک

جلبک و انواع مختلف آن‌ها که در استخر امکان رشد و ایجادشان و جود دارند نسبت به کلر حساس هستند؛ بنابراین همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، حفظ pH آب استخر در محدوده تعیین‌شده بسیار مهم است زیرا موجب می‌گردد تا میزان اثربخشی کلر افزایش پیداکرده و باعث ازبین‌رفتن مقدار بالایی از جلبک‌ها در آب استخر خواهد شد.

 جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی تجهیزات استخر

در صورت تنظیم نبودن PH آب استخر و پایین بودن آن، آب دارای خاصیت اسیدی خواهد شد و در این صورت تمایل خوردگی و پوسیدن آن بالا رفته و سبب آسیب‌دیدن تجهیزات و لوازم استخر خواهد شد.

 جلوگیری از رسوب‌گذاری و کدر شدن آب

بالا بودن pH آب استخر باعث تشکیل رسوب روی سطوح کاشی‌ها، داخل فیلتر و یا در برخی موارد باعث کدر شدن آب خواهد شد.

نحوه تنظیم PH آب استخر

برای تنظیم PH آب استخر ابتدا باید میزان آن بررسی‌شده و بر اساس میل آن به خاصیت اسیدی و یا قلیایی برای کاهش و یا افزایش میزان PH آب اقدام نمود. برای کاهش و یا افزایش میزان PH آب استخر و تنظیم آن لازم است مواد خاصی استفاده کرد که در ادامه به این موارد اشاره‌شده است. برای آشنایی با هریک از این مواد تا انتهای مقاله با ما باشید.

اسید بوریک برای کنترل PH آب استخر

اسید بوریک یکی از مواد بسیار مؤثر و کاربردی برای تنظیم PH آب استخر است. اسید بوریک درواقع یک اسید جامد است که معمولاً به شکل کریستال‌های جامد سفیدرنگ وجود دارد. اسید بوریک به همراه نمک بوراکس یک بافر را تشکیل می‌دهد و به‌طورکلی برای تنظیم بافر آب استخرها از این محلول استفاده می‌شود.

مطالب بیشتر در مورد اسید بوریک اینجا کلیک کنید.

کانه اسید بوریک - کنترل PH آب استخر با چه موادی انجام می شود؟

اسید هیدروکلریک یا سولفات سدیم

مواد مؤثر دیگر در تنظیم PH  آب استخر اسید هیدروکلریک یا سولفات سیم هیدروکلریک هستند که مکانیزم اثرگذاری‌شان مشابه هم است. این دو ماده با کاهش PH قلیایی سبب تنظیم PH آب استخر می‌شود. به‌طور مثال برای کاهش PH آب به میزان 0.3-0.1، به‌ازای هر 10000 لیتر آب استخر، 100 میلی‌لیتر اسید هیدرولیک (جوهر نمک) یا 120 گرم بی سولفات سدیم (اسید خشک) را به آب باید اضافه نمود.

بی‌کربنات سدیم

بی‌کربنات سدیم نیز در دسته موادی می‌گنجد که برای تنظیم PH آب استخر بسیار کاربردی است. بی‌کربنات سدیم یک ماده قلیایی محسوب می‌شود که با اضافه‌کردن آن به آب اسیدی می‌توان خاصیت اسیدیته را کاهش داده و PH آب استخر را از این طریق تنظیم کرد. البته حتماً باید به این نکته توجه کنید که از بی‌کربنات سدیم به‌اندازه استفاده نمایید زیرا افزودن بیش از اندازه این ماده به آب احتمال رسوب گرفتگی استخر را افزایش خواهد داد.

سدیم هیدروکسید برای کنترل PH آب استخر

سدیم هیدروکسید نیز از دیگر موادی است که برای تنظیم PH آب استخر از آن استفاده می‌شود. مکانیسم تنظیم PH آب استخر با استفاده از این ماده به این صوت است که با افزودن آن به آب خاصیت اسیدیته آب کاهش پیدا کرده و در نهایت PH آن تنظیم خواهد شد. البته خوب است بدانید که امروزه از این ماده کمتر استفاده می‌شود؛ زیرا مقدار کم آن حتی باعث افزایش بیش از حد PH می‌گردد که خود منجر به بروز مشکلات بیشتری می‌گردد.

در این مقاله به ارائه تمامی مطالب مهم و ضروری دررابطه‌با تنظیم PH آب استخر پرداخته شد. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند و مفید واقع شده باشد.