گرفتگی عضلانی و دردهای فیزیکی همواره ممکن است در هر سنی برای انسان رخ دهد. این که چگونه آن‌ها به وجود می‌آیند. اهمیتی ندارد. مسئله برطرف‌کردن سریع دردها است. گاهی میزان فشار روی عصب آن‌قدر زیاد است که فرد دست به هر کاری می‌زند تا عارضه را رفع کند. در این وضعیت معمولاً داروهای مسکن پیشنهاد می‌شوند. اما اثر آن‌ها علاوه بر موقتی بودن زیان‌بار است. در ادامه قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین مواد معدن و ویتامین‌ها از جمله نمک حمام که استفاده از آن‌ها سبب کاهش درد می‌شود را به شما معرفی کنیم.

مسئله درد وابسته به حسگرهای موجود در تمامی نقاط بدن است که هرکدام از آن‌ها در یک شرایط خاص فعال می‌شوند. گاهی درد بنا به کمبود و نقصان یک ماده و یا ترکیب معدنی خاص، ویتامین و پروتئین در بدن است. درنتیجه پیش از هر درمان شیمایی و پزشکی باید نسبت به رفع این خلأ در بدن اقدام نمود.

کاهش درد در بدن با سولفات منیزیم

سولفات منیزیم ترکیبی از منیزیم، گوگرد و همین‌طور اکسیژن می‌باشد. نمک اپسوم یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین منابع این ماده معدنی است. این نمک شبیه به نمونه‌های یددار و خوراکی بوده و بیشتر در حمام تحت عنوان نمک حمام مورداستفاده قرار می‌گیرد. همین‌طور به همین دلیل است که به آن نمک حمام نیز می‌گویند. از طرفی سال‌هاست که از این نمک برای درمان امراض، دردها و بیماری‌ها استفاده می‌شود. نمک اپسوم باعث رفع مشکلاتی نظیر یبوست و دردهای شدید عضلانی و گرفتگی می‌شود. افرادی که درگیر بیماری‌هایی مانند واریس، آرتروز، دیسک کمر و… هستند می‌تواند از این نمک به‌صورت موضعی برای تسکین دردها استفاده کنند.

 

photo 2021 11 01 02 26 49 - مواد معدنی که درد را کاهش می‌دهند

افرادی که در اثر فعالیت‌های ورزشی دچار گرفتگی عضلانی شده و یا این‌که قصد ریکاوری و بازگشت از دوره مصدومیت را دارند می‌توانند از این ماده معدنی استفاده کنند. اصلی‌ترین مسئله در مورد این ماده افزایش سطح منیزیم در بدن است. همین‌طور سولفات منیزیم برای کاهش درد و تورم نیز مفید است. شیمی کانه ایرانیان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این ماده و جز اصلی‌ترین مراکز پخش نمک اپسوم در ایران است. شما قادر خواهید بود بر اساس نیاز خود در حجم‌های مختلف نمک اپسوم را از شیمی کانه ایرانیان تهیه کنید.

رابطه کمبود پتاسیم و درد بدن

پتاسیم یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مواد معدنی می‌باشد که حضور در آن در بدن یک ضرورت بوده و انتظار می‌رود انسان در دوره‌های زمانی مختلف بخصوص میان‌سالی بخش عظیمی از این ماده را وارد چرخه زیست بدن خود کند. پتاسیم سبب کنترل فعالیت عضلات ازجمله قسمت‌های دستگاه گوارش می‌شود. بسیاری از دردها در این ناحیه در اثر کمبود این ماده است. همین‌طور پتاسیم برای حفظ ریتم پمپاژ خون مفید است. تیر کشیدن و گرفتگی قلب نیز در شرایطی بسته به میزان و کمبود این ماده در بدن انسان است. بخصوص برای خانم‌های میان‌سال اهمیت استفاده از پتاسیم چند برابر است.

موز یکی از مهم‌ترین منابع سرشار از پتاسیم می‌باشد. کمبود این ماده در بدن سبب یبوست، گرفتگی عضلانی، مشکلات کلیوی و همین‌طور ضعف شدید عضلات بخصوص پس از ورزش می‌شود. اگر مدت‌زمان طولانی است که به بدن‌سازی مشغول هستید اما هنوز هم عضلاتتان می‌گیرید، بهتر است سطح پتاسیم بدن خود را با یک آزمایش ساده چک کنید.

سیانوکوبالامین یا ویتامین ب 12

ویتامین مهمی که کمبود آن در بدن شمارا درگیر مشکلات زیادی خواهد کرد. این ویتامین که با نام B12 نیز شناخته می‌شود نقش مهم و حیاتی در بهبود عملکرد اعصاب و ساخت گلبول‌های قرمز و تقویت ساختار DNA دارد. این ویتامین به‌طورکلی در گوشت، مرغ، تخم و مرغ، شیر و ماست یافت می‌شود. کمبود این ویتامین در طیف سنی سالمندان بسیار شایع است و متأسفانه سبب بروز مشکلات عدیده‌ای ازجمله کاهش وزن، خستگی و ضعف جسمانی و درد در ناحیه گردن و عضلات صورت می‌شود.

2 2 - مواد معدنی که درد را کاهش می‌دهند

همین‌طور احساس درد و سوزن خوردن به بدن نیز نشانه‌های دیگری از کمبود ب 12 در بدن می‌باشد. میلین‌ها به‌وسیله این ویتامین ساخته می‌شوند و وقتی حجم آن‌ها در بدن کم شود. اعصاب قادر به فعالیت صحیح و عملکرد درست نیست. ازاین‌رو بدن کم‌کم شروع به ازکارافتادن می‌کند. ازجمله نشانه‌های دیگر کمبود این ماده می‌توان به گزگز در دست‌وپا و همین‌طور خواب رفتن اندام‌های تحتانی اشاره کرد. از طرفی کمبود سیانوکوبالامین سبب مشکلات دیگری نظیر افزایش دمای بدن، تغییر در خلق‌وخوی و همین‌طور تاری دید نیز می‌شود.

تیامین و تأثیر آن روی دردهای بدن

تیامین یا ویتامین B1 یکی از مهم‌ترین، اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین نیاز بدن هر انسان است. کمبود آن می‌تواند سبب بروز مشکلات اختلالات زیادی در فیزیک بدنی و روحیه افراد شود. ازاین‌رو بسیاری از مشکلات عضلانی، ضعف و خستگی‌ها، گرفتگی‌ها، بی‌خوابی، کاهش توان حافظه، افسردگی، عصبانیت و کاهش کیفیت تمرکز می‌تواند نشانه‌های کمبود تیامین در بدن باشد. این ویتامین در گوشت قرمز، گوشت ماهی، میوه‌ها، سبزی‌هایی چون کاهو، هویج، گل‌کلم، پرتقال، انواع خربزه و سیب‌زمینی یافت می‌شود.

به این ویتامین ضد ورم عصب هم گفته می‌شود که البته در بسیاری از شرایط وقتی بدن شما دچار گرفتگی می‌شود. نشان از کمبود این ویتامین نیز می‌باشد. بخصوص در خانم‌هایی که دوران یائسگی را می‌گذرانند این مشکل بیش از باقی افراد دیده می‌شود. در مقابل مشکل بزرگ این است که ویتامین ب 1 توسط بدن انسان قابل ذخیره‌سازی نیست و همواره باید سعی در جبران مقدار کمبود آن در بدن داشت.

ویتامین ب 1 برای تقویت عملکرد عضلات در ورزشکاران، درمان کم‌اشتهایی و مشکلاتی نظیر آب‌مروارید و… نیز استفاده می‌شود.

3 2 - مواد معدنی که درد را کاهش می‌دهند

جمع‌بندی

درنهایت اگر بتوانید تمامی این مواد معدنی را از مواد خوراکی و طبیعی دریافت کنید وضعیت خیلی بهتر خواهد بود. افرادی که مشکلاتی نظیر سندروم روده تحریک‌پذیر یا سوء جذب دارند عموماً باید این مقادیر را از طریق مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها دریافت کنند. ازاین‌رو پس از طی دوره درمان و بهبود وضعیت جذب روده (اصلی‌ترین مرکزی که این ویتامین‌ها و مواد معدنی را جذب می‌کند روده است) بازهم می‌توانند از مواد طبیعی استفاده کنند.

فراموش نکنید که هرکدام از نشانه‌های درد عضلانی و استخوانی (پا، دست‌ها، زانو، گردن و قفسه سینه) ، گرفتگی، آسیب‌های استخوان‌بندی و… می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل بزرگ در فیزیک بدن شما باشد. درنتیجه نسبت به رفع آن‌ها حساسیت به خرج دهید و اجازه ندهید یک مشکل برای شما تبدیل به عادت یا اپیدمی ساده شود.