درگذشته به دلیل محدودیت در امکانات و عدم توسعه مهندسی پزشکی و علم تولید مواد مختلف شیمایی و دارویی، متأسفانه بسیاری از مردم از عارضه‌های سختی در ناحیه چشم رنج می‌برند. ازاین‌رو دانشمندان پس از مدتی به فکر تولید انواع قطره‌های چشم افتاده و ازاین‌رو باتوجه‌به یک سری ساختار و ترکیبات شیمایی اولین مواد منحصربه‌فرد به‌عنوان قطره‌های چشمی رونمایی شدند که خوب این مسئله پیشرفت بزرگی در علم پزشکی بود و ما نیز به نوبه خودمان آن را تحسین می‌کنیم. در ادامه قصد بررسی انواع قطره‌های چشمی و همین‌طور مواد تشکیل‌دهنده قطره چشمی را داریم.

پربورات سدیم د ر قطره چشمی

پربورات سدیم در واقع ترکیب شیمایی دیگری است که در علم پزشکی و برای ساخت انواع قطره‌های چشمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده شیمایی استفاده‌های دیگری در صنعت به جهت ساخت انواع پودرهای اکسیژن، نرم‌کننده‌های پارچه، مواد شوینده، ظرف‌شویی‌های دستی و پاک‌کننده‌های چندمنظوره و صدالبته خوش‌بوکننده‌ها می‌توان اشاره کرد. در ساخت محلول لنزهای تماسی برای چشم، قطره‌های چشمی و اشک مصنوعی نیز کاربرد دارد. البته غلظت و میزان استفاده از این ماده شیمایی در ترکیب‌های دارویی و صنعت‌های گوناگون کاملاً متغیر و متفاوت است. این ماده شیمایی کمترین تأثیر روی محیط‌زیست را دارد و در واقع از نظر هزینه نیز به‌مراتب وضعیت بهتری خواهد داشت.

eye srop - مواد تشکیل‌دهنده قطره چشمی

پربورات سدیم البته به‌عنوان ماده سفیدکننده دندان و نگه‌دارنده طولانی‌مدت قطره‌های چشمی نیز استفاده خواهد شد. جالب است بدانید که این ماده نقطه ذوب دقیقی ندارد و تأثیر نزدیک به صفر روی در معرض خطر قراردادن سلامت بدن خواهد داشت.

کورتیکواستروئید

یکی از مواد مهمی که در ساخت قطره‌های چشمی از آن استفاده شده و ساختار شیمایی دارد. استروئید نام دارد. در واقع قطره چشم بتامتازون یکی از مواردی است که در دنیا بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد و سبب کاهش التهاب چشم در شرایط حساسیت و به‌صورت کوتاه‌مدت استفاده می‌شود. این دارو باید توسط متخصص چشم‌پزشکی تجویز شود. در غیر این صورت ممکن است عوارضی برای شما در برداشته باشد. در واقع ترکیب شیمیایی کورتیکواستروئید، سبب تسکین حداکثری التهاب، قرمزی، ورم و حتی سوزش چشم خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر باردار هستید، شیر می‌دهید یا این که داروی دیگری مصرف می‌کنید نسبت به بهره‌گیری از خاصیت دارویی این ماده احتیاط کنید.

 

کلرامفنیکل

Chloramphenicol نیز یکی دیگر از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مواد شیمایی است که به جهت درمان انواع عفونت‌های باکتریایی و آلودگی‌های چشمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دارو یک مدل ساده و معمولی از آنتی‌بیوتیک‌ها بوده و به جهت خشکی درون چشم، قرمزی، عفونت، خاش، ترشحات چشمی شایع به دلیل حساسیت‌های تغذیه‌ای و فصلی و دردهای شدید پس از جراحی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌هیچ‌عنوان از محلول‌های دارویی و قطره‌های چشمی بدون مشورت پزشک استفاده نکنید. چون در شرایط فیزیکی که شما دارید ممکن است خاصیت دارویی آن‌ها کمکی نکرده و چه‌بسا موجب ایجاد خطرات جبران‌ناپذیری برای چشم شما شود.

سیپروفلوکساسین

سیپروفلوکساسین هم ماده شیمایی دیگری است که به‌عنوان نگه‌دارنده نیز استفاده خواهد شد. به جهت درمان انواع مشکلات و التهابات باکتریایی و جلوگیری از رشد آن در ناحیه داخلی چشم، قرنیه و مردمک توسط پزشکان تجویز می‌شود. قطره استریل چشمی سیپلکس از جمله آن‌هاست که در ترکیبات این دارو از سیپروفلوکساسین استفاده شده است. این ماده شیمایی نیز اثر تخریبی بسیار پایینی دارد و در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل قیمت کم تر و همین‌طور سهولت دستیابی بسیار در علم پزشکی بهره‌برداری می‌گردد.

eye eye - مواد تشکیل‌دهنده قطره چشمی

فلورومتولون

برای کسانی که تاکنون درگیر علم لیزیک و بهبود بینایی شده‌اند این ماده یکی از نام آشناترین هاست. در واقع این ترکیب به‌منظور درمان حداکثری التهاب قرنیه و مواردی که در صورت آلرژی خود را نشان می‌دهند استفاده می‌شود. از یک‌سوی دیگر افرادی که درگیر پروسه عمل جراحی چشم شده‌اند نیز معمولاً با عارضه‌ها و مشکلاتی پس از آن روبرو می‌شوند که موقتی هستند. اما در لحظه می‌توانند سبب آزار و بروز مشکل در بینایی شوند. پس استفاده از فلورومتولون یا قطره فلوکورت توسط پزشک معالج شما پیشنهاد خواهد شد.

هیدروکسی پروپیل متیل سلولز

متأسفانه بسیاری از افراد در طول زندگی و به دلیل شرایط آب‌وهوایی، حساسیت‌های فصلی و همین‌طور نقص‌های ژنتیکی با مشکل خشکی چشم روبرو می‌شوند. وقتی به پزشک متخصص چشم مراجعه می‌کنند چیزی جز اشک مصنوعی به‌عنوان پیشنهاد اصلی دریافت نمی‌کنند. این قطره‌ها با ترکیبات مختلفی در بازار موجود هستند و یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده انواع قطره چشمی برای تولید اشک هیدروکسی پروپیل متیل سلولز می‌باشد. از جمله شایع‌ترین علائم سندرم خشکی چشم نیز می‌توان به سوزش، درد، قرمزی و… اشاره کرد.

سدیم هیالورونیت در قطره چشمی

و در نهایت ماده شیمایی سدیم هیالورونیت که در ترکیب محبوب‌ترین و بهترین قطره‌های بازار وجود دارد و به جهت تولید همان اشک مصنوعی و با خاصیت مرطوب‌سازی طبیعی برای راحتی و رفع مشکل خشک بودن داخل چشم و عدم انتشار صدا هنگام پلک‌زدن استفاده می‌شود. این ماده در واقع سبب ایجاد یک‌لایه حفاظتی و پوششی روی چشم شده و استفاده آن در یک دوره زمانی نسبتاً بلندمدت طبق دستور پزشک سبب رفع مشکل خشکی می‌شود. acuaiss یکی مهم‌ترین قطره‌هایی است که در ترکیبات آن از سدیم هیالورونیت استفاده شده است.

بکار رفته در قطره چشمی - مواد تشکیل‌دهنده قطره چشمی

دکستران نیز عنصر شیمایی مؤثر دیگری است که به‌عنوان ماده نگه‌دارنده در قطره‌های چشمی استفاده شده و به طور مثال در قطره تیرلوز نگه‌دارنده اصلی خواهد شد. از این قطره به‌عنوان تسکین موقتی برای جلوگیری از سوزش و خارش و ناراحتی و تحریک‌های به وجود آمده در اثر خستگی چشم استفاده شده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای ارتقاء سطح ماندگاری در داروهای شیمیایی است.

دکستران نیز مانند بسیاری از مواد به کار گرفته در قطره‌های چشمی تأثیر منفی خاصی روی محیط‌زیست نداشته و طول عمر داروها را نیز به‌مراتب بیش از دیگر گزینه‌ها ارتقاء خواهد داد.

جمع‌بندی

در نهایت اصلی‌ترین دلیل استفاده از قطره‌های چشمی مسئله عدم بروز مشکلات کلیوی و موارد جذب ترکیبات نامناسب برای عملکرد بدن است. می‌دانیم که داروهای خوراکی بالاخره هرکدام تأثیر منفی روی سلامت بدن ما خواهند داشت و عوارض بسیاری از آن‌ها نیز سبب ازکارافتادن تدریجی جذب در روده می‌شود.

eye - مواد تشکیل‌دهنده قطره چشمی

در مقابل قطره‌های چشمی و استفاده شده به‌صورت موضعی کمترین عوارض را دارند و به‌طورکلی بیشتر توسط پزشکان و متخصصان حوزه چشم پیشنهاد می‌شوند. اگر شما هم با عارضه‌ها و بیماری‌های چشمی درگیر شده‌اید پیشنهاد ما به شما استفاده از این محلول‌ها، قطره‌ها و اشک‌های مصنوعی است. چون به‌مراتب نتیجه سریع‌تری می‌گیرید و دچار واکنش‌های غیرطبیعی به آنتی‌بیوتیک و مشکلاتی نظیر سوء جذب و IBS نخواهید شد.