تقویت سیستم ایمنی بدن بانمک‌ها و مواد معدن

مواد معدنی زیادی در دنیا وجود دارد که به‌واسطه استفاده از آن‌ها می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن خود در برابر بیماری‌ها بپردازید.

نقصان هرکدام از این مواد سبب بروز مشکلات جدی در بدن انسان می‌شود. در ادامه قصد بررسی چند مورد از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مواد معدنی و در کنار آن یک زیرشاخه مهم یعنی نمک‌ها را داریم. شاید برای شما پرسش ایجاد شود که مگر چند نوع نمک در دنیا وجود دارد. باید عرض کنیم که تعداد آن‌ها زیاد است و هرکدام یک تأثیر روی تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گذراند.

ابتدا اجازه دهید در موردبررسی مسئله کمبود مواد معدنی در بدن صحبت کنیم.

بدن انسان در هر دوره زمانی نیاز به یک متغیر از مواد معدنی دارد. کمبود هرکدام از این مواد به آهستگی رخ‌داده و می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. این کمبودها درنهایت سبب مشکل در استخوان‌بندی، خستگی، بی‌حالی همیشگی، ضعف سیستم ایمنی و… می‌شوند. مثلاً کمبود کلسیم سبب آسیب به استخوان‌بندی می‌شود.

نمک حمام یا نمک اپسوم و نقش آن در تأمین سلامتی

نمک انواع مختلفی دارد. یکی از آن‌ها نمک حمام یا اپسوم است. امروزه استفاده از این نمک به دلیل خواص زیادی که دارد افزایش‌یافته است. نمک حمام علاوه بر این‌که برای فیزیک انسان فواید زیادی دارد. سبب درمان استرس و اضطراب شدید، مشکلات قند خون و کنترل سیستم هضم و گوارش می‌شود. سم‌زدایی بدن یکی دیگر از نقش‌های کلیدی نمک اپسوم در بدن انسان است. انسان‌ها بنا به شرایط خاص زندگی و استفاده از رژیم غذایی نامناسب، آلودگی هوا و… دچار مشکلات و اختلالاتی در بدن می‌شوند.

ازاین‌رو استفاده از نمک حمام سبب کنترل سطح الکترولیت در بدن شده و درنتیجه سم‌زدایی در بدن رخ می‌دهد. همین‌طور این ماده برای ازبین‌بردن التهاب پوستی، تقویت ریشه موها، درمان مشکلات پوستی ازجمله اگزما و… و همین‌طور تسکین درد عضلانی و مفاصل مورداستفاده قرار می‌گیرد. شیمی کانه ایرانیان یکی از تولیدکنندگان مرجع، برتر و اصلی نمک اپسوم در ایران می‌باشد.

نمک اپسوم البته در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و یک‌لایه بردار حرفه‌ای است.

2 - تقویت سیستم ایمنی بدن

اهمیت وجود کلراید در تقویت سیستم ایمنی بدن

ترجیح دادیم در مورد یکی از عجیب‌ترین‌ها صحبت کنیم. کلر یا کلراید یک ماده معدنی مهم در بدن است که به‌صورت خارج سلولی ایجادشده و برای حفظ و نگه‌داری و همین‌طور بالانس مایعات در بدن نقش کلیدی و مهمی دارد. همین‌طور کلر سبب عملکرد بی‌نقص و صحیح سلول‌ها در بدن می‌شود. افرادی که مشکل در هضم غذا دارند باید بدانند که احتمالاً کلر در بدن آن‌ها کم است.

این ماده معدنی مهم در نمک سفره یا table یافت می‌شود. این نمک حاوی مقادیر سدیم و کلر می‌باشد و بنابراین سدیم و کلر وقتی در یک جا قرار می‌گیرند می‌توانند سبب رفع بسیاری از مشکلات فیزیکی در انسان شوند. همین‌طور کمبود کلر نشانه‌هایی نیز دارد. می‌تواند سبب استفراغ و اسهال طولانی‌مدت در بدن شود و یا این‌که تعرق بیش‌ازحد رخ دهد. هر چه تعرق بیشتر باشد احتمالاً کمبود کلر و سدیم نیز بیشتر خواهد بود. در مقابل بدن مواد معدنی دیگر خود را نیز در اثر عرق کردن از دست می‌دهد.

نمک سیاه و کنترل و دفع امراض با آن

آیا تاکنون در مورد نمک سیاه شنیده‌اید؟ این نمک را یکی از بهترین جایگزین‌ها برای نمک‌های یددار مورداستفاده در سفره غذایی می‌دانند. همین‌طور خواص بی‌نظیر زیادی دارد. موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود. افرادی که درگیر بیماری‌های آسم، سینوزیت و آلرژی‌های فصلی هستند می‌توانند در یک دوره زمانی خاص نمک سیاه را جایگزین دیگر افزودنی‌ها کنند. همین‌طور نمک سیاه برای کنترل درد مفاصل نیز بسیار کاربردی است. برای استفاده از این خاصیت می‌توانید یک فنجان نمک سیاه را درون پارچه‌ای تمیز برسید و کمی به آن حرارت دهید. سپس نمک را روی قسمتی که ملتهب است بگذارید تا درد را تسکین دهد.

4 - تقویت سیستم ایمنی بدن

همین‌طور این نمک برای درمان گرفتگی عضلات نیز بسیار مفید می‌باشد. هم‌چنین باعث جذب بهتر پتاسیم در بدن می‌شود. چون خود نیز حاوی مقادیر زیادی از این ماده معدنی است. از طرف خواصی کلیدی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به: درمان ریزش مو، شوره سر، آکنه و جوش سرسیاه و… اشاره کرد.

نقش کروم در تقویت سیستم ایمنی بدن

کروم نیز یک ماده کلیدی و مهم در بدن است. باعث تقویت انسولین در بدن می‌شود؛ بنابراین افرادی که دچار انواع دیابت شده‌اند می‌توانند این ماده را در سفره غذایی خود جای دهند. این ماده معدنی در جوان و سبوس گندم، فرآورده‌های لبنی و میوه‌ها به مقدار کمتری یافت می‌شود. شیر مادر اصلی‌ترین منبع برای دستیابی به سطح مناسبی از کروم می‌باشد.

همین‌طور کروم موجب کنترل سطح چربی بدن می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که هر انسان می‌تواند به سیستم ایمنی بدن خود وارد کند عدم کنترل چربی و سطح تری‌گلیسرید است. استفاده از کروم سبب چربی‌سوزی و کنترل این مواد مضر در بدن می‌شود. درنتیجه باید به فکر افزایش جذب این ماده در بدن بود. همین‌طور کروم سبب کاهش سطح استرس در بدن می‌شود و با کنترل متابولیسم بدن برای بیماران دیابتی نوع دو یک ماده شگفت‌انگیز است.

3 - تقویت سیستم ایمنی بدن

ماده آخری که برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مورد آن صحبت می‌کنیم در دسته‌بندی نمک‌ها قرار می‌گیرد. نمک تصفیه‌شده یا یددار متداول‌ترین نوع نمک موجود در بازار است که در هر خانه‌ای ممکن است یافت شود. رنگ آن سفید و بلوری بوده و مصرف حدی از این نمک برای بدن ضروری است. افرادی نسبت به این نمک گارد دارند و آن را به‌طور کامل از زنجیره غذایی خود حذف می‌کنند. درصورتی‌که هیچ جایگزینی در حال حاضر برای آن وجود ندارد. اما شما می‌توانید از دیگر نمک‌ها به‌عنوان مکمل در کنار این ماده معدنی استفاده کنید.

 

نمک یددار یا تصفیه‌شده برای کنترل ید بدن مفید است. اما استفاده بیش‌ازحد آن سبب بروز مشکلات قلبی و عروقی و همین‌طور فشارخون می‌شود. درنتیجه ضروری است شما روی مصرف روزانه مقادیر نمک تصفیه‌شده بدن خودکنترل داشته باشید. همین‌طور برای مقاصد مختلف ما نمک اپسوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به‌مراتب ساختار بهبودیافته‌تری دارد و ارگانیک تر است.

جمع‌بندی

درنهایت استفاده از طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. گاهی جذب بدن پایین بوده روده قادر به دریافت مقادیر کافی از مواد معدنی نیست که در این صورت معمولاً پزشکان از مکمل‌های دارویی و یا ترکیبات غذایی خاص استفاده نموده تا حجم بیشتری از یک ماده ضروری وارد بدن شود.