آشنایی و بررسی انواع سفیدکننده های موجود در بازار

سفیدکننده‌ها ازجمله مهم‌ترین عناصر و ترکیبات در صنعت هستند. مقیاس استفاده آن‌ها به محصولات و تولیدات خانگی محدود نمی‌باشد. اصلی‌ترین حوزه استفاده از انواع سفیدکننده‌ها شامل صنایع غذایی، پزشکی، بهداشتی، ضدعفونی، نساجی و کاغذسازی و… بوده و ما در ادامه قصد بررسی این ترکیبات و همین‌طور ارائه توضیحاتی در خصوص آن‌ها را خواهیم داشت.

به‌هرحال پیشرفت علم سبب شده که بشر بیشتر به مسئله بهداشت و نظافت اهمیت دهد. درنتیجه بهره‌گیری از هرکدام از این عناصر در دنیای امروز می‌تواند موجب تولید ترکیبات صنعتی جدید و همین‌طور موفقیت‌های تجاری برای کارخانه‌ها شود. کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده انواع ترکیبات بهداشتی و آرایشی عموماً ازجمله مهم‌ترین مشتریان این مواد هستند.

پربورات سدیم سفیدکننده‌ای قدرتمند و پرکاربرد

اولین ماده‌ای که قصد داریم در مورد آن صحبت و اظهارنظر کنیم پربورات سدیم می‌باشد. ترکیبی مانند پودر لباسشویی (ازنظر شکل ظاهری)، بدون بو که در آب حل می‌شود. از آن به‌عنوان نوعی اکسیژن فعال یاد می‌شود و برای سفید کردن، پاک‌سازی، روشن کردن و بو گرفتن از آن استفاده خواهد شد. همین‌طور امروزه در بسیاری از مواد صنعتی، بهداشتی و ترکیبات پاک‌کننده ازجمله پودرهای رخت‌شویی، ظرف‌شویی، نرم‌کننده پارچه، پاک‌کننده‌ها، خوشبوکننده و لکه برها از آن استفاده می‌شود.

در غلظت‌های متنوعی به عرضه می‌شود و بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده، یکی از پراستفاده‌ترین ترکیبات در ساخت و بازار شوینده‌ها است. البته از آن به‌عنوان نگه‌دارنده در داروها، قطره‌های چشمی، محصولات بهداشتی و آرایشی و مراقبتی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که محدوده استفاده آن به تولید باتری، سلول‌های سوختی و نیروهای محرکه در ماهواره‌ها و سیستم‌های فضایی نیز کشیده می‌شود.

همین‌طور فرمول آن NaBO3·nH2O می‌باشد. شیمی کانه ایرانیان یکی از تولیدکنندگان این محصول در کشور به جهت تهیه در حجم‌های مختلف می‌باشد.

کنندها - انواع سفیدکننده‌ها

پراستیک اسید و کاربرد آن

پراستیک درواقع یک عامل اکسید می‌باشد که می‌توان آن را در آب حل و در استیک اسید، اکسیژن و مایعات تجزیه کرد. ساختاری بی‌رنگ و بویی شبیه به سرکه دارد. خاصیت اصلی آن ضدعفونی‌کننده و سفیدکننده است. از این ماده برای سفید کردن انواع الیاف پارچه‌ها، پلی‌آمید و سلولز استفاده می‌شود. همین‌طور توسط پراستیک اسید انواع ضدعفونی‌کننده سطوح، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و… ساخته می‌شود. جالب است بدانید که این ترکیب حتی برای پاک‌سازی آب و جلوگیری از لجن گرفتن در منابع نیز استفاده می‌شود. این ماده البته قابل آتش گرفتن بوده و لازم است که در شرایط دمایی خاص نگه‌داری شود.

این ماده همین‌طور توسط سازمان جهانی FDA نیز تأییدشده است و می‌توان از آن برای اکسیدین قند و شکر، آب و فاضلاب، پرورشگاه‌ها و گلخانه‌ها استفاده نمود. فرمول آن نیز C₂H₄O₃ می‌باشد.

بررسی و آشنایی با کلریت سدیم

حدود 180 سال پیش بشر به فرمول این ماده سفیدکننده دست پیدا کرد و ماده‌ای جامد به رنگ سفید و زرد مایل‌به‌سبز می‌باشد. این ماده در دمای 200 درجه سانتی‌گراد تجزیه خواهد شد و یک اکسیدکننده فوق‌العاده قدرتمند است. همین‌طور اگر بدون آب باشد رطوبت را جذب نمی‌کند. روش‌های تولید آن نیز متفاوت است و در تصفیه آب به‌عنوان ضدخزه و جرم، ساخت سفیدکننده و صنایع نساجی، تولید کاغذ و الکترونیک به‌عنوان یک سفیدکننده قدرتمند و همین‌طور کنترل طعم و بوی آب از آن استفاده می‌گردد. همین‌طور یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای این ماده حذف تری هالوتان برای آب‌های آشامیدنی می‌باشد.

فرمول آن نیز NaClO2 می‌باشد. معمولاً از این ماده برای ساخت انواع قارچ‌کش و تمیزکننده مواد غذایی، شوینده و خمیردندان نیز استفاده می‌گردد.

آب ژاول یا هیپوکلریت از انواع سفید کننده‌ها

یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین ترکیبات سفیدکننده که احتمالاً همه شما با آن کارکرده‌اید، هیپوکلریت سدیم می‌باشد. این ماده با نام‌های سفیدکننده، وایت اکس و آب ژاول نیز شناخته می‌شود. رنگی سبز یا زرد دارد و اصلی‌ترین حوزه استفاده آن به‌عنوان سفیدکننده سطوح و کاربردهای خانگی است. این ترکیب البته ناپایدار بوده و می‌توان آن را تجزیه کرد. قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین است و در ساخت تمیزکننده، ضدعفونی‌کننده، پالایش‌کننده محصولات نفتی، فرآوری مواد خوراکی و غذایی و تولید انواع شربت افرا و فرآوری ماهی از آن استفاده می‌شود.

این ماده البته خطرات و عوارض منحصر به خود را دارد و د صورتی که با چشم و پوست تماس داشته باشد می‌تواند سبب بروز حساسیت‌ها و مشکلاتی نظر سوختگی و بیهوشی شود. درصورتی‌که فردی آن را ببلعد لازم است که هر چه زودتر به پزشک مراجعه کرده و جهت دفع اثر آن از شیر استفاده گردد. متأسفانه این ماده سرطان‌زا بوده و حضور آن در ترکیبات خوراکی می‌تواند سبب بروز خطرات فراوانی برای انسان‌ها و سایر موجودات زنده شود. فرمول ساخت آن نیز NaClO می‌باشد.

.jpg - انواع سفیدکننده‌ها

هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه به عنوان سفید‌کننده

این ماده نیز ساختاری بی‌رنگ دارد، اگر در دمای اتاق باقی بماند طعمی تلخ به خود گرفته و به‌خودی‌خود در طبیعت و هوا نیز وجود دارد. این ماده نیز مانند تمامی عناصر و ترکیباتی که به آن‌ها در این مقاله اشاره شد. خاصیت ضدعفونی و سفیدکنندگی دارد. این ماده غیرقابل اشتعال بوده و اما در مقابل اجازه اکسید را دارد. کاربردهای فراوانی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید مواد ضدعفونی‌کننده در خطوط آبیاری، ذخیره آب، محصولات زراعی، تأسیسات مواد غذایی و فرآوری، گلخانه و… اشاره نمود. همین‌طور برای ساخت انواع نرم‌کننده، شامپو، لاک ناخن، لوسیون و… نیز بهره‌برداری می‌شود.

درنهایت کاربردهای کلیدی دیگر این ماده شامل سفیدکننده پنیر رنگی، تولید پنیر از شیر، سفید کردن سیرابی و کاهنده برای خشک‌کردن زرده و … می‌شود. فرمول ساخت آن نیز H2O2 می‌باشد.

جمع‌بندی

درنهایت هرکدام از این مواد در بخشی از صنعت و مصارف خانگی مورداستفاده قرارگرفته خواهند شد. مسئله مهم در مورد انتخاب این مواد، کیفیت، قیمت و همین‌طور عدم بروز آسیب به طبیعت و انسان است. پربورات سدیم یکی از محبوب‌ترین ترکیبات این لیست است که در ساخت انواع پاک‌کننده‌های دندان، مو، محلول‌های زخم و لنز تماسی و حتی اشک مصنوعی و قطره چشمی از آن استفاده می‌شود.

شیمی کانه ایرانیان یکی از مجموعه‌های تولیدی پربورات سدیم باسابقه در کشور می‌باشد که به شما اجازه تهیه این محصول در کاربردهای موردنیازتان را می‌دهد. می‌توانید پیش از تهیه آن اطلاعات لازم در مورد مقدار، نحوه تهیه و … را از این مرجع دریافت نمایید.

انواع سفیدکننده‌ها امروزه کاربردهای وسیع‌تری دارند و صرفاً به مصارف خانگی محدود نمی‌شوند. اما تنوع آن‌ها موجب شده که انتخاب یک مورد از بین چند عنصر کمی سخت شود.