نمک حمام چیست و چه فوایدی و مضراتی دارد؟

نمک حمام با ساختار کریستالی، به دلیل داشتن مواد معدنی بالا، بر سلامتی شما تأثیر مثبت می گذارد. تأثیر آن بر روی بدن بسته به نوع استفاده متفاوت است. علاوه بر نظافت شخصی، از نظر روحی نیز به شما آرامش می بخشد. مقاله ای در مورد نمک حمام معجزه آسا، پربورات سدیم، اسید بوریک، نمک اپسوم و سولفات منیزیم گردآوری کرده ایم که هم برای روح و هم برای سلامتی شما مفید است. پس با ما همراه باشید.

نمک حمام یا نمک اپسوم چیست؟

نمک حمام که با نام های نمک اپسوم یا سولفات منیزیم نیز شناخته می ‌شود، ترکیبی شیمیایی بوده که از مواد معدنی مختلف مانند سدیم، پتاسیم، روی، منیزیم و کلسیم تشکیل شده است. خاستگاه این نمک شهر اپسوم انگلستان است و به همین علت این نام را بر روی آن نهاده اند. این نمک ابتدا در آنجا کشف شد. نمک حمام از مخلوط کردن نمک دریا و سایر انواع نمک به دست می آید. نمک حمام، که حتی با بوی خود به شما آرامش می ‌بخشد، با افزودن آن به وان حمام یا آبکشی استفاده می ‌شود. رایحه ها و رنگ های مختلفی از این نمک در بازار وجود دارد.

چگونه نمک حمام ساخته می شود؟

به راحتی می توانید نمک حمام، نمک اپسوم یا سولفات منیزیم را در خانه تهیه کنید. فواید این نمک با توجه به مواد مورد استفاده متفاوت است. مواد لازم برای مخلوط نمک حمام به شرح زیر است؛

  • یک فنجان نمک اپسوم
  • یک فنجان نمک دریا
  • سه قاشق غذاخوری گل اسطوخودوس خشک
  • 20 تا 40 قطره اسانس (گل رز، بابونه، اسطوخودوس) به صورت اختیاری

ابتدا نمک اپسوم و نمک دریا را در یک کاسه بزرگ مخلوط می کنید. سپس اسانس و گل اسطوخودوس خشک شده را اضافه کرده و دوباره مخلوط نمایید. بعد آن را داخل شیشه ریخته و محکم ‌بندید و بگذارید که بماند. این دستور نمک حمام برای استفاده طولانی مدت مناسب است.

نمک حمام چه می کند؟

نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک سالهاست که به دلیل فوایدشان شناخته شده اند و افراد زیادی از آن با علاقه استفاده می کنند. این نمک برای استراحت و آرامش بدن مفید است. علاوه بر اینها روی پوست نیز تاثیر بسزایی دارد. از آنجایی که اثر لایه برداری ایجاد می کند، به پاکسازی پوست از پوست مرده کمک می نماید.
به کمک نمک حمام، منافذ پوست باز شده و می توانید پوستی نرم تر و شاداب تر داشته باشید. نمک اپسوم برای همه بزرگسالان قابل استفاده است. استفاده از آن برای کودکان توصیه نمی شود؛ زیرا پوست کودکان بسیار نرم تر بوده و در حال رشد است.

نحوه استفاده از نمک حمام

استفاده از نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک بسیار ساده و آسان است. این نمک را می توانید به طور آماده بخرید و از آن استفاده کنید. همچنین می توانید آن را خودتان در خانه درست کنید. سپس کافیست حدود یک لیوان نمک را در حین دوش گرفتن به آب داغ داخل وان اضافه کنید (برای آبکشی نیز مفید است). خواهید دید که نمک در مدت زمان بسیار کوتاهی حل می شود. سپس به خود اجازه دهید در عطر مطبوع آن استراحت کنید. در هر دوش گرفتن می توانید از نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک به همین ترتیب استفاده کنید. این نمک که برای نرم کردن پوست و از بین بردن پوست مرده استفاده می شود، از خشک شدن پوست نیز جلوگیری می نماید. نمک حمام با فواید و مضراتش در آب گرم اثر خود را نشان می دهد.

pic 1 - فواید، مضرات، نحوه مصرف و قیمت خرید نمک حمام

خواص نمک حمام و نحوه ی استفاده آن

نمک حمام را از کجا تهیه کنیم؟

نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک را می توانید از این سایت خریداری کنید. این ماده به دلیل ایجاد اثر آمفتامین می تواند به عنوان دارو استفاده شود. به همین دلیل هنگام خرید این نمک باید دقت کرد که از محل ناشناخته و نامعتبر خریداری نشود.

فواید نمک حمام

استفاده ار نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک توسط متخصصان توصیه می شود،؛ زیرا ده ها فوایدی دارد. یک نوع محصول مراقبت از پوست بوده که باید توسط افرادی که در معرض استرس شدید قرار گرفته اند استفاده شود. با خاصیت سم‌ زدایی برای دفع سموم بدن مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک با باز کردن منافذ روی پوست به پوست اجازه تنفس می دهد و افراد احساس می کنند پوست شان شاداب شده است. ماده اولیه این نمک ها نمک دریاست. به عبارت دیگر این نمک ها که موادی کاملا طبیعی هستند، خواصی مشابه نمک دریا دارند. همانطور که شنا در دریا و ترکیب بدن با نمک آب در تابستان باعث تناسب اندام افراد می شود، استفاده از این نمک در هنگام استحمام نیز همین تاثیر را دارد.
نمک حمام بوی مطبوعی دارد. این رایحه مطبوع دارای خاصیت آرامش بخش و پاک کنندگی است. بنابراین، کار استراحت پاهای خسته و ورم کرده به آن واگذار می شود. گردن و کمردردی که افراد در طول روز به خاطر کار با با کامپیوتر کار می کنند با نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک تسکین می یابد. در این مرحله، اثر شل کننده عضلانی این نمک نیز مشاهده می شود.
در عین حال، نمک حمام یک لایه برداری بسیار موثر است. خیلی سریع پوست را از پوست مرده پاک می کند. تاثیر محصول به قدری زیاد است که افراد از همان اولین استفاده، احساس نرمی و درخشندگی جدی پوست را تجربه می کنند. این نمک با رفع خستگی روز، گردش خون را تسریع کنند. در عین حال، باعث سفت شدن پوست نیز می شود. پس از استفاده منظم به پوست جوانی می بخشد.
فایده دیگری که به ذهن می رسد این است که اثر بوتاکس روی پوست دارد. همچنین سلول های پوست را آرام می کند. نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک محصولی است که توسط پزشکان در درمان انواع بیماری های پوستی توصیه می شود. از زمان استفاده از آن، گردش خون در پوست افزایش می یابد. اجازه می دهد تا منافذ به طور کامل باز شوند. این ماده در از بین بردن کامل بوی پا یا عرق بسیار موثر است. به لطف مواد معدنی موجود در این نمک، پوست روشن تر شده و تغذیه مناسبی برای پوست فراهم می کند. در یک جمع بندی، خواص این محصول به شرح زیر است؛

  • نمک اپسوم در برابر بیماری ها مقاومت می کند؛
  • سولفات منیزیم دارای مواد طبیعی است؛
  • نمک حمام یک اثر درمانی ایجاد کرده و خستگی و استرس را کاهش می دهد؛
  • نمک اپسوم خطر عفونت و باکتری را کاهش می دهد؛
  • پربورات سدیم و اسید بوریک به بازسازی سلولی کمک می کنند؛
  • نمک حمام از ایجاد قارچ و بو جلوگیری می کند؛
  • سولفات منیزیم ورم پا را کاهش می دهد؛
  • لک های پوستی و جای آکنه را از بین می برد؛
  • نمک اپسوم یا سولفات منیزیم پوست سخت را نرم می کند؛
  • از نمک حمام می توان به عنوان لایه بردار استفاده کرد؛
  • پربورات سدیم یا اسید بوریک ظاهر سلولیت را کاهش می دهد؛
  • نمک اپسوم ترمیم بدن را آسان تر می کند؛
  • نمک حمام رطوبت از دست رفته پوست را بازیابی می نماید؛
  • خستگی و فرسودگی ذهنی را از بین می برد؛
  • سولفات منیزیم از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند؛
  • برای رفع درد مفاصل، کمر و گردن مفید است؛
  • نمک اپسوم یا سولفات منیزیم به پوست اثر بوتاکس می دهد؛
  • خاصیت محلول بودن در آب را دارد؛
  • با استفاده منظم، در روشن کردن نواحی تیره بدن نیز موثر است؛
  • فواید نمک حمام با عطرها، اسانس ها و روغن های اضافه شده افزایش می یابد؛
  • نمک حمام با تسریع جریان خون در بدن و تنظیم جریان انرژی تعادل را فراهم می کند.

زمان استفاده از نمک حمام

نمک حمام نوعی نمک است که از مواد معدنی سالم تشکیل شده است. یک نوع محصول مراقبت از پوست بوده که با ریختن آن در وان یا اضافه کردن آن به آب هنگام حمام، اثر آرامش بخش ایجاد می کند. افراد احساس می کنند با این محصول معجزه آسا به طور رسمی تجدید قوا نمایند. نه تنها در مراقبت از پوست، بلکه در آرامش روانی نیز فواید زیادی دارد.
استفاده از نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک یک یا دو بار در هفته کافی است. در نتیجه استفاده منظم، فواید نمک را خواهید دید.

آیا نمک حمام ضرری دارد؟

از آنجایی که نمک حمام دارای محتوای طبیعی است، ضرری ندارد. اگر افراد به این محصول حساسیت نداشته باشند، نمک اپسوم ضرری ندارد.

پربورات سدیم چیست؟

هنگامی که پربورات سدیم در آب حل شود، هیدروژن پراکسید آزاد می گردد. خواص سدیم پربورات در محلول های آبی مانند خواص محلول هیدروژن پراکسید است. بنابراین، به عنوان فرم جامد هیدروژن پراکسید استفاده شده و در صنایع متنوعی از جمله تولید مواد شوینده مانند نمک حمام به کار می رود. محتوای اکسیژن در دسترس آن نسبت به هیدروژن پراکسید 32 درصد بیشتر است. این قدرت بیشتر در اکسیداسیون عملکرد تمیزکنندگی، سفیدکنندگی و لکه بری را افزایش می بخشد.

خواص شیمیایی و فیزیکی پربورات سدیم

  • حالت فیزیکی- پودر سفید رنگ
  • وزن مولکولی- 81.797 گرم بر مول
  • نقطه ذوب- 60 درجه سانتی گراد
  • نقطه اشتعال- غیرقابل اشتعال
  • نقطه جوش- 130 تا 150 درجه سانتی گراد
  • چگالی- 1.73 گرم بر متر مکعب برای سدیم پربورات تتراهیدرات
pic 2 - فواید، مضرات، نحوه مصرف و قیمت خرید نمک حمام

خواص نمک حمام و نحوه ی استفاده آن

اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک یک ماده شیمیایی با فرمول H₃BO₃ به صورت اسیدی ملایم بوده که بصورت بلورهای بی رنگ و یا پودر سفید حلال در آب است. این ماده معدنی غیرفرار از کانی ها و معادن بورات تهیه می گردد.

ویژگی های اسید بوریک

اسید بوریک از نظر شیمیایی پایدار است؛

  • این ماده در آب محلول بوده و حلالیت آن به دما، غلظت و PH بستگی دارد؛
  • اسید بوریک با پتاسیم و ایندرید اسید ناسازگار بوده و واکنش نشان می دهد.

جمع بندی

نمک حمام نوعی نمک کریستالی و دارای ساختار مخلوط حاوی منیزیم و سولفات است. شکل آن هم به شکل ماسه ریز و هم کریستال های بزرگ وجود دارد. به طور طبیعی، اثرات این نمک حاوی رایحه های مختلف و مواد معدنی متنوع می تواند متفاوت باشد. نمک فوق را می توان با برخی از روغن های گیاهی ضروری ترکیب کرد تا اثربخشی آنها افزایش یابد.
اثر آرامش بخش حمام بعد از یک روز خسته کننده غیرقابل انکار است. نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک که برای افزایش اثر این حمام استفاده می شود، به کمک رایحه درمانی که با رایحه های باشکوه خود ایجاد می کند، هم میزان آرامش را افزایش داده و علاوه به بدن، به روح نیز نشاط می بخشد. این محصول به لطف همه این ویژگی ها، جای خود را در بین محبوب ترین مواد مصرفی حمام باز کرده است.
حمام کردن با نمک حمام، نمک اپسوم، سولفات منیزیم، پربورات سدیم و اسید بوریک باعث آرامش می شود؛ انرژی منفی را از بین برده و آن را از سموم پاک می کند. همچنین منافذ را باز می کند. با منافذ باز، پوستی که نفس می کشد روشن تر شده و رنگ می گیرد. با رایحه درمانی، نه تنها بدن بلکه روح نیز آرام می گیرد. استرس را از بین می برد.
نمک حمام باعث تسکین گرفتگی عضلات و انواع انقباضات می شود. موثرترین راه برای رفع خستگی، تورم و ادم پاها به دلایلی مانند ایستادن طولانی مدت، نشستن بدون بلند شدن طولانی مدت، پوشیدن کفش های ناراحت کننده، پیاده روی یا دویدن زیاد است. شیمی کانه ایرانیان با ارائه بهترین محصولات و خدمات در خدمت شما عزیزان می باشد.